Центральный Дом Знаний - АльтаВиста

Информационный центр "Центральный Дом Знаний"

Заказать учебную работу! Жми!



ЖМИ: ТУТ ТЫСЯЧИ КУРСОВЫХ РАБОТ ДЛЯ ТЕБЯ

      cendomzn@yandex.ru  

Наш опрос

Как Вы планируете отдохнуть летом?
Всего ответов: 905

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Форма входа

Логин:
Пароль:

АльтаВиста

AltaVista, поисковая система. Название «AltaVista» буквально переводится как «взгляд сверху». 

AltaVista появилась в декабре 1995 года  и была поддержана самым мощным доступным на тот момент вычислительным сервером — 64-битным сервером DEC Alpha. Это была самая быстрая поисковая система, которая могла обрабатывать миллионы поисковых запросов в день.

Важным нововведением AltaVista было включение поиска естественного языка. Пользователи могли напечатать фразу или вопрос и получить интеллектуальный ответ.

В первом приближении разработанная корпорацией AltaVista Technology AltaVista была продана Digital Equipment Corporation. Известная теперь поисковая система, существенно усовершенствованная специалистами DEC, стала доступна пользователям в ноябре 1995 года. В 1998 году поисковая система была выкуплена корпорацией Compaq, которая потратила немало времени и сил на поиск возможностей сделать из AltaVista прибыльный проект. При этом адрес поисковой системы оставался прежним — altavista.digital.com.

А набор в адресной строке altavista.com приводил к попаданию на сайт компании AltaVista Technology. В результате, известность поисковой системы привела к огромному притоку посетителей на сайт AltaVista Technology и потере потенциальных пользователей поисковой системой. В итоге, домен altavista.com был выкуплен Compaq за 3,35 миллиона долларов в августе 1998 года (крупнейшая сделка подобного рода на тот момент). Несмотря на это, Compaq так и не удалось получить прибыль от поисковой системы. Поэтому в июне 1999 годаначались переговоры Compaq и корпорации CMGI о формировании стратегического сетевого альянса, в рамках которого AltaVista была продана CMGI. 19 августа 1999 года было объявлено о приобретении корпорацией CMGI у Compaq 83 % акций AltaVista.

В феврале 2003 AltaVista была куплена Overture Services, Inc., которая в июле 2003 была приобретена Yahoo![3]. С мая 2011 AltaVista перешла на поисковую технологию Yahoo!.

Одной из первых AltaVista дала поисковой машине короткое имя (http://av.com), создала «легковесную» заглавную страницу без рекламы и посторонних ссылок (http://ragingsearch.com, ныне не действует).


AltaVista is a web search engine owned by Yahoo!. AltaVista was once one of the most popular search engines but its popularity declined with the rise ofGoogle. In 2010, Yahoo! announced that it plans to discontinue the site. The site was shut down during 2011,with results redirecting to Yahoo! Search. 

AltaVista was created by researchers at Digital Equipment Corporation's Western Research Laboratory who were trying to provide services to make finding files on the public network easier. Although there is some dispute about who was responsible for the original idea, two key participants were Louis Monier, who wrote the crawler, and Michael Burrows, who wrote the indexer. The name AltaVista was chosen in relation to the surroundings of their company at Palo Alto. AltaVista was publicly launched as an internet search engine on 15 December 1995 at altavista.digital.com. 

At launch, the service had two innovations which set it ahead of the other search engines; It used a fast, multi-threaded crawler (Scooter) which could cover many more Web pages than were believed to exist at the time and an efficient search running back-end on advanced hardware. As of 1998, it used 20 multi-processor machines using DEC's 64-bit Alpha processor. Together, the back-end machines had 130 GB of RAM and 500 GB of hard disk space, and received 13 million queries per day. This made AltaVista the first searchable, full-text database of a large part of the World Wide Web. The distinguishing feature of AltaVista was its minimalistic interface compared with other search engines of the time; a feature which was lost when it became a portal, but was regained when it refocused its efforts on its search function.

AltaVista's site was an immediate success. Traffic increased steadily from 300,000 hits on the first day to more than 80 million hits a day two years later. The ability to search the web, and AltaVista's service in particular, became the subject of numerous articles and even some books.  AltaVista itself became one of the top destinations on the web, and by 1997 would earn US$50.5 million in sponsorship revenue.  

In 1996, AltaVista became the exclusive provider of search results for Yahoo!. In 1998, Digital was sold to Compaq and in 1999, Compaq redesigned AltaVista as a web portal, hoping to compete with Yahoo!. Under CEO Rod Schrock, AltaVista abandoned its streamlined search page and focused on features like shopping and free email.  In June 1998, Compaq paid AltaVista Technology Incorporated ("ATI") $3.3 million for the domain name altavista.com – Jack Marshall, cofounder of ATI, had registered the name in 1994.

In June 1999, Compaq sold a majority stake in AltaVista to CMGI, an internet investment company.  CMGI filed for an initial public offering for AltaVista to take place in April 2000, but as the internet bubble collapsed, the IPO was cancelled.  Meanwhile, it became clear that AltaVista's portal strategy was unsuccessful, and the search service began losing market share, especially to Google. After a series of layoffs and several management changes, AltaVista gradually shed its portal features and refocused on search. By 2002, AltaVista had improved the quality and freshness of its results and redesigned its user interface. 

In February 2003, AltaVista was bought by Overture Services, Inc.  In July 2003, Overture itself was taken over by Yahoo! 

In December 2010, a Yahoo employee leaked PowerPoint slides that the search engine would be shut down as part of a consolidation at Yahoo.  In May 2011, the shut down commenced, and AltaVista's search panel was replaced with a Yahoo! search, with all results returned on a Yahoo! page. 

AltaVista provides a free translation service, branded Babel Fish, which automatically translates text between several languages. In May 2008, this service was re-branded as a part of Yahoo!.

Loading

Календарь

«  Июль 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Архив записей

Друзья сайта

  • Заказать курсовую работу!
  • Выполнение любых чертежей
  • Новый фриланс 24