Центральный Дом Знаний - Армази (мифология)

Информационный центр "Центральный Дом Знаний"

Заказать учебную работу! Жми!



ЖМИ: ТУТ ТЫСЯЧИ КУРСОВЫХ РАБОТ ДЛЯ ТЕБЯ

      cendomzn@yandex.ru  

Наш опрос

Я учусь (закончил(-а) в
Всего ответов: 2653

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Форма входа

Логин:
Пароль:

Армази (мифология)

Армази (грузარმაზი) — дохристианское божество грузин, глава пантеона богов Картлийского (Иберийского) царства (Восточная Грузия). Согласно летописям, культ Армази установил царь Фарнаваз (3 в. до в. э.). Возможно, поклонение Армази возникло под влиянием божества луны народов Малой Азии, имя которого восходит к хеттскому Арма (Армасин). Идол Армази в виде воина в медной кольчуге и золотом шлеме, с мечом в руке, был установлен в религиозном и политическом центре Иберии, названном по имени Армази — Армазцихе(на территории современной Мцхеты). Армази — синкретическое божество, он сочетал функции верховного бога (повелитель неба, грома, дождя и растительного мира) и бога-воителя. В период становления грузинской государственности культ Армази противопоставлялся культам местных племенных божеств. С принятием Иберией христианства (30-е гг. 4 в.) культ Армази был упразднён.


Armazi (Georgian: არმაზი) was, according to the medieval Georgian chronicles, the supreme deity in a pre-Christian pantheon of ancient Georgians of Kartli (Iberia of the Classical sources).

Georgian literary tradition credits the first king of Kartli, Parnavaz (assumed to have reigned c. 299-234 BC), with the raising of the idol Armazi – reputedly named after him – on a mountain at his capital, and the construction of a similarly named fortress. The 9th/10th century hagiographic work Life of Nino describes the statue of Armazi as "a man of bronze standing; attached to his body was a golden suit of chain-armour, on his head a strong helmet; for eyes he had emeralds and beryls, in his hands he held a sabre glittering like lighting, and it turned in his hands." The same account asserts that its subject, a 4th-century female baptizer of Georgians Saint Nino, witnessed the celebration of a great feast of dedication for the idol, and as she began praying, by the graceof Jesus the idol was burnt by lightning.

Beyond the medieval Georgian annals, and the toponym Armazi which has survived to this day, we lack contemporary records about pagan Georgian pantheon. However, the word "Armazi" itself suggests a connection to the Iranian and/or Anatolian cultures. Modern scholars are divided as to the origin of Armazi. It would appear to be connected to the Zoroastrian supreme god Ahura Mazdā (Middle Persian Ohrmazd, Armenian Aramazd) and contemporary archaeological evidence does suggest the penetration of Zoroastrianism in ancient Georgia. On the other hand, the Georgian historian, Giorgi Melikishvili, has advanced a theory identifying Armazi as the local variant of Arma, the god of the moon in the Hittite mythology. Interestingly, Academician Ivane Javakhishvili has earlier demonstrated that early Georgians venerated the moon as their chief deity, and this cult subsequently fused with the Christian St. George, which has been regarded as Georgia’s patron saint since the Middle Ages. Thus, Armazi might well have been a syncretic deity representing a combination of local Georgian, Iranian, and Anatolian elements.

Loading

Календарь

«  Июнь 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Архив записей

Друзья сайта

  • Заказать курсовую работу!
  • Выполнение любых чертежей
  • Новый фриланс 24